From 1 - 6 / 6
  • Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan geluid van spoortwegen in Noord-Brabant en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende geluidcontouren Lden zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores. 54,5 - 59,5 dB = GES 1 (goed); 59,5 - 64,5 dB = GES 3 (vrij matig); 64,5 - 69,5 dB = GES 6 (onvoldoende); 69,5 - 74,5 dB = GES 7 (ruim onvoldoende); >= 74,5 dB = GES 8 (zeer onvoldoende). De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score (van 0 t/m 8) aan de milieugezondheidskwaliteit. Op de kaart weergegeven van groen (GES score 0, zeer goede) via geel, oranje en rood (GES score 6, onvoldoende) naar paars (GES-score 8, zeer onvoldoende). Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s. De geluidcontouren weerspiegelen de situatie voor het peiljaar 2011. De geluidbelasting is voor het hoofdspoorwegennet berekend. De gecombineerde geluidbelasting met provinciale, rijks- of gemeentelijke wegen, vliegverkeer en/of bedrijven is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.

  • Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan geluid van wegverkeer vanwege de rjikswegen in Noord-Brabant. en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende geluidcontouren Lden zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores: 55-60 dB = GES 4 (matig); 60-65 dB = GES 5 (zeer matig); 65-70 dB = GES 6 (onvoldoende); 70-75 dB = GES 7 (ruim onvoldoende); >= 75 dB = GES 8 (zeer onvoldoende). De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score (van 0 t/m 8) aan de milieugezondheidskwaliteit. Op de kaart weergegeven van groen (GES score 0, zeer goede) via geel, oranje en rood (GES score 6, onvoldoende) naar paars (GES-score 8, zeer onvoldoende). Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s. De geluidcontouren weerspiegelen de situatie voor het peiljaar 2011. De geluidbelasting is voor het volledige rijkswegennet berekend. De gecombineerde geluidbelasting met provinciale of gemeentelijke wegen of railverkeer, vliegverkeer en/of bedrijven is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.

  • Op deze gezondheidskaart is te zien waar het geluid afkomstig van de geluidgezoneerde industrieterreinen (situatie 2009) de leefomgevingskwaliteit en dus de gezondheid nadelig kan beïnvloeden. Deze kaart laat de situatie per etmaal (24 uur) zien. De hoeveelheid geluid veroorzaakt door de industrie is op de geluidkaart weergegeven in verschillende zones. Dit zijn de berekende 50dB en 55dB geluidcontouren van de gemiddelde geluidsbelasting per etmaal (Letm). De kaart laat alleen de gezondheidssituatie zien ter plaatse van de geluidszone rond industrieterreinen die op grond van Wet geluidhinder gezoneerd zijn. Als een woning niet binnen een zone valt, is het geluid van het geluidgezoneerde industrieterrein bij die woning minder dan 50 decibel gemiddeld over de hele dag. Berekende geluidcontouren Letm zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores: 50-55 dB(A) = GES-score 3 (vrij matig); 55 dB(A) en hoger = GES-score 5 (zeer matig). De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score van 0 t/m 8 aan de milieugezondheidskwaliteit. Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s. De geluidbelasting is voor afzonderlijke bedrijven berekend. De gecombineerde geluidbelasting van meerdere bedrijven of van wegverkeer, railverkeer en/of vliegverkeer is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.

  • Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan geluid van vliegverkeer bij de vliegvelden in Noord-Brabant en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende geluidcontouren Lden en Ke zones zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores. Van militaire vliegvelden Eindhoven, Gilze-rijen, Volkel en Woensdrecht zijn de vergunde 35 Ke en 45 Ke contouren vertaald naar resp. GES 6 (onvoldoende) en GES 7 (ruim onvoldoende). Van de kleine burgervliegvelden Budel en Seppe zijn de Lden contouren uit de luchthaventbesluiten als volgt vertaald naar GES-scores: 48-56 dB = GES 4 (matig); 56-70 dB = GES 6 (onvoldoende); >70 dB = GES 7 (ruim onvoldoende). De geluidbelasting is voor afzonderlijke vliegvelden berekend. De gecombineerde geluidbelasting met andere geluidbronnen (wegverkeer, spoorverkeer en industrie) is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.

  • Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan geluid van wegverkeer vanwege de provinciale wegen in Noord-Brabant. en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende geluidcontouren Lden zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores: 55-60 dB = GES 4 (matig); 60-65 dB = GES 5 (zeer matig); 65-70 dB = GES 6 (onvoldoende); 70-75 dB = GES 7 (ruim onvoldoende); >= 75 dB = GES 8 (zeer onvoldoende). De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score (van 0 t/m 8) aan de milieugezondheidskwaliteit. Op de kaart weergegeven van groen (GES score 0, zeer goede) via geel, oranje en rood (GES score 6, onvoldoende) naar paars (GES-score 8, zeer onvoldoende). Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s. De geluidcontouren weerspiegelen de situatie voor het peiljaar 2011. Naast de wegen die geheel of gedeeltelijk voldoen aan de criteria van de 2e tranche van de EU-richtlijn omgevingslawaai, zijn ook de overige provinciale wegen opgenomen. De geluidbelasting is voor afzonderlijke wegen berekend. De gecombineerde geluidbelasting van meerdere wegen (provinciale wegen en rijkswegen en provinciale wegen onderling) of van wegverkeer, railverkeer, vliegverkeer en/of bedrijven is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.

  • Dit bestand bevat gegevens over de opgetelde geurbelasting veroorzaakt door veehouderijen.en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. De gemiddelde geurconcentratie is getoond op gridcellen van 100 bij 100 meter. De GES scores zijn gebaseerd op een bepaalde kans op geurhinder. Een hinderkans van 5% betekent dat 5% van de mensen die daarnaar gevraagd worden in een hinder-enquête aangegeven dat zij soms of vaak last hebben van geurhinder. De indeling is als volgt: • GES 0 (Zeer goed) 0% • GES 1 (Goed) 0 – 5% • GES 3a (Goed tot vrij matig) 05 – 12% • GES 3b (Vrij matig tot matig) 12 – 20% • GES 4 (Matig) 20 – 25% • GES 6 (Onvoldoende) 25 – 39% • GES 7 (Ruim onvoldoende) >=39% Voor het gebieden met een woonfunctie is de provinciale norm dat boven de 12% men geurbelast is en in gebieden met een landelijk karakter geldt dit vanaf 20%. Dit zijn provinciale normen daarnaast, gelden voor sommige gemeenten ook andere geurnormen.