From 1 - 10 / 11
  • Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan geluid van spoortwegen in Noord-Brabant en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende geluidcontouren Lden zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores. 54,5 - 59,5 dB = GES 1 (goed); 59,5 - 64,5 dB = GES 3 (vrij matig); 64,5 - 69,5 dB = GES 6 (onvoldoende); 69,5 - 74,5 dB = GES 7 (ruim onvoldoende); >= 74,5 dB = GES 8 (zeer onvoldoende). De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score (van 0 t/m 8) aan de milieugezondheidskwaliteit. Op de kaart weergegeven van groen (GES score 0, zeer goede) via geel, oranje en rood (GES score 6, onvoldoende) naar paars (GES-score 8, zeer onvoldoende). Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s. De geluidcontouren weerspiegelen de situatie voor het peiljaar 2011. De geluidbelasting is voor het hoofdspoorwegennet berekend. De gecombineerde geluidbelasting met provinciale, rijks- of gemeentelijke wegen, vliegverkeer en/of bedrijven is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.

  • Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan geluid van wegverkeer vanwege de rjikswegen in Noord-Brabant. en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende geluidcontouren Lden zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores: 55-60 dB = GES 4 (matig); 60-65 dB = GES 5 (zeer matig); 65-70 dB = GES 6 (onvoldoende); 70-75 dB = GES 7 (ruim onvoldoende); >= 75 dB = GES 8 (zeer onvoldoende). De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score (van 0 t/m 8) aan de milieugezondheidskwaliteit. Op de kaart weergegeven van groen (GES score 0, zeer goede) via geel, oranje en rood (GES score 6, onvoldoende) naar paars (GES-score 8, zeer onvoldoende). Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s. De geluidcontouren weerspiegelen de situatie voor het peiljaar 2011. De geluidbelasting is voor het volledige rijkswegennet berekend. De gecombineerde geluidbelasting met provinciale of gemeentelijke wegen of railverkeer, vliegverkeer en/of bedrijven is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.

  • Op deze gezondheidskaart is te zien waar het geluid afkomstig van de geluidgezoneerde industrieterreinen (situatie 2009) de leefomgevingskwaliteit en dus de gezondheid nadelig kan beïnvloeden. Deze kaart laat de situatie per etmaal (24 uur) zien. De hoeveelheid geluid veroorzaakt door de industrie is op de geluidkaart weergegeven in verschillende zones. Dit zijn de berekende 50dB en 55dB geluidcontouren van de gemiddelde geluidsbelasting per etmaal (Letm). De kaart laat alleen de gezondheidssituatie zien ter plaatse van de geluidszone rond industrieterreinen die op grond van Wet geluidhinder gezoneerd zijn. Als een woning niet binnen een zone valt, is het geluid van het geluidgezoneerde industrieterrein bij die woning minder dan 50 decibel gemiddeld over de hele dag. Berekende geluidcontouren Letm zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores: 50-55 dB(A) = GES-score 3 (vrij matig); 55 dB(A) en hoger = GES-score 5 (zeer matig). De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score van 0 t/m 8 aan de milieugezondheidskwaliteit. Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s. De geluidbelasting is voor afzonderlijke bedrijven berekend. De gecombineerde geluidbelasting van meerdere bedrijven of van wegverkeer, railverkeer en/of vliegverkeer is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.

  • Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan stikstofdioxide (NO2) in Noord-Brabant in 2014 en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende NO2 concentraties (jaargemiddelden in microgram/m3) zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores: <19,5 = GES 3 (vrij matig); 19,5 - 24,5 = GES 4a (matig); 24,5 - 29,5 = GES 4b (matig tot zeer matig); 29,5 - 34,5 = GES 5a (zeer matig); 34,5 - 39,5 = GES 5b (zeer matig tot onvoldoende), 39,5 - 49,5 = GES 6 (onvoldoende). Waar in de data van 2013 nog berekende concentraties voorkwamen van 49,5 - 59,5 = GES 7 (ruim onvoldoende) en > 59,5 = GES 8 (zeer onvoldoende), komen deze hoge waarden in de data van 2014 niet voor. De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score (van 0 t/m 8) aan de milieugezondheidskwaliteit. Op de kaart weergegeven van groen (GES score 0, zeer goede) via geel, oranje en rood (GES score 6, onvoldoende) naar paars (GES-score 8, zeer onvoldoende). Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s.

  • Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan fijstof (pm10) in Noord-Brabant 1n 2013 en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende fijnstof (pm10) concentraties (jaargemiddelden in microgram/m3) zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores: <19,5 = GES 3 (vrij matig); 19,5 - 24,5 = GES 4a (matig); 24,5 - 29,5 = GES 4b (matig tot zeer matig); 29,5 - 34,5 = GES 5 (zeer matig). Hogere waarden komen niet voor. De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score (van 0 t/m 8) aan de milieugezondheidskwaliteit. Op de kaart weergegeven van groen (GES score 0, zeer goede) via geel, oranje en rood (GES score 6, onvoldoende) naar paars (GES-score 8, zeer onvoldoende). Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s.

  • Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan fijstof (pm2,5) in Noord-Brabant 1n 2014 en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende fijnstof (pm2,5) concentraties (jaargemiddelden in microgram/m3) zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores: 9,5 - 14,5 = GES 4 (matig); 14,5 - 19,5 = GES 5 (zeer matig). Hogere waarden komen niet voor. De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score (van 0 t/m 8) aan de milieugezondheidskwaliteit. Op de kaart weergegeven van groen (GES score 0, zeer goede) via geel, oranje en rood (GES score 6, onvoldoende) naar paars (GES-score 8, zeer onvoldoende). Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s.

  • Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan geluid van vliegverkeer bij de vliegvelden in Noord-Brabant en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende geluidcontouren Lden en Ke zones zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores. Van militaire vliegvelden Eindhoven, Gilze-rijen, Volkel en Woensdrecht zijn de vergunde 35 Ke en 45 Ke contouren vertaald naar resp. GES 6 (onvoldoende) en GES 7 (ruim onvoldoende). Van de kleine burgervliegvelden Budel en Seppe zijn de Lden contouren uit de luchthaventbesluiten als volgt vertaald naar GES-scores: 48-56 dB = GES 4 (matig); 56-70 dB = GES 6 (onvoldoende); >70 dB = GES 7 (ruim onvoldoende). De geluidbelasting is voor afzonderlijke vliegvelden berekend. De gecombineerde geluidbelasting met andere geluidbronnen (wegverkeer, spoorverkeer en industrie) is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.

  • Dit bestand bevat gegevens over de blootstelling aan geluid van wegverkeer vanwege de provinciale wegen in Noord-Brabant. en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's, zogenaamde GES-scores. Berekende geluidcontouren Lden zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores: 55-60 dB = GES 4 (matig); 60-65 dB = GES 5 (zeer matig); 65-70 dB = GES 6 (onvoldoende); 70-75 dB = GES 7 (ruim onvoldoende); >= 75 dB = GES 8 (zeer onvoldoende). De Gezondheids Effect Screening (GES)-methode geeft een score (van 0 t/m 8) aan de milieugezondheidskwaliteit. Op de kaart weergegeven van groen (GES score 0, zeer goede) via geel, oranje en rood (GES score 6, onvoldoende) naar paars (GES-score 8, zeer onvoldoende). Deze scores zijn gebaseerd op de kennis over de relatie tussen blootstelling en gezondheidsrisico’s. De geluidcontouren weerspiegelen de situatie voor het peiljaar 2011. Naast de wegen die geheel of gedeeltelijk voldoen aan de criteria van de 2e tranche van de EU-richtlijn omgevingslawaai, zijn ook de overige provinciale wegen opgenomen. De geluidbelasting is voor afzonderlijke wegen berekend. De gecombineerde geluidbelasting van meerdere wegen (provinciale wegen en rijkswegen en provinciale wegen onderling) of van wegverkeer, railverkeer, vliegverkeer en/of bedrijven is niet bepaald. In werkelijkheid kan bij combinatie van meerdere geluidbronnen de geluidbelasting en daarmee het gezondheidseffect dus hoger uitvallen.

  • Dit bestand bevat gegevens over de geuruitstoot van industriële bedrijven met een vergunning van de provincie en de vertaling daarvan naar gezondheidsrisico's. De provincie heeft met behulp van een geurverspreidingsmodel de 98-percentiel geurcontouren berekend. Bijvoorbeeld 98 percentiel van 5 ge/m3 wil zeggen dat buiten de contour in 98% van de tijd de geurimmissie op een bepaald punt lager zal zijn dan 5 ge/m3. De berekende 98p-geurcontouren zijn conform het Handboek gezondheidseffectscreening stad & milieu 2012 vertaald naar GES-scores. De kaart geeft niet precies de gebieden aan waar geur waarneembaar is, maar hoe groot de kans is dat de geur waarneembaar is en hoe sterk deze geur is. Of iemand de geur ook daarwerkelijk ruikt is afhankelijk van de bedrijfsvoering, het weer, de plek en het reukvermogen van die persoon.

  • Het bedrijf Geofoxx heeft asbest-inventarisaties uitgevoerd bij de voegen van betonverhardingen van diverse provinciale wegen. Deze geografische dataset bevat de locatie van de geïnventariseerde voegen. Daarnaast bevat deze dataset per voeg: (1, of asbest wel/niet is aangetroffen), (2, naam van het rapport waarin het inventarisatieonderzoek staat beschreven). Deze rapporten zijn in document registratie systeem Meridian opgenomen dat in gebruik is bij afdeling wegbeheer van de provincie Noord-Brabant.